onsdag 8. desember 2010

Forbredelser og forventninger til det å bli mamma

Når jeg fikk vite at jeg var gravid var det noe som skjedde i kroppen min. Selvom det var planlagt så er det en stor omveltning å tenke på at en faktisk skal bli mamma. Mange tanker kom strømmende gjennom hodet mitt. Hva om graviditestesten viser feil, hva om det skjer noe med fosteret, tenk om jeg får et sykt barn, hvordan vil livet som foreldre bli, hvordan vil fødselen være. Disse tankene kvernet rundt i hodet de første tiden. Men jeg tenkte og for en velsignelse og kunne bære frem et barn. Jeg husker jeg satt der med graviditetstesten i hånden og ventet på at mim kjære mann skulle kom hjem fra jobb. Husker godt den dagen. Mannen min stod og skulle til å komme inn hvor han ble møtt med at jeg sprang ut og fortalte han med en skjelvende stemme
og gråten i halsen. Jarle du skal bli pappa.
Stor opplevelse.


Dagene etter det har ikke alltid hvert like enkle, humørsvingninger, dårlig form, ikke matlyst, sliten og trøtt, super ømme pupper, vondt i beina, , bekkenløsning.
Men det er alikevel en glede i det her. Vet at vi ska bli foreldre og det er det jeg tenker på når dagene er værst.

Jeg husker jeg tenkte når jeg viste at jeg var gravid at 9 mnd det er ganske lenge, men tiden har gått fort og nå er jeg alerede i uke 26, 14 uker til termin.
Det er mye som skal forbredes på de 9 mnd.vi har tenkt igjennom mye om hvordan det blir å være foreldre, men tror alikevel en aldri blir helt klar før ungen melder annkomst og er her. Men det har hver veldig godt å prata sammen om hvordan tiden etter fødselen blir. Jeg prøver å forbrede meg på at det kan bli tøft den første tiden med lite søvn, en liten baby du skal bli kjent med, en er sliten i kroppen etter fødsel . Vet og at det blir en flott tid med noen utfordringer underveis.

Vi er kommet godt igang med ting som vi har kjøpt inn. Bla annet har vi kjøpt vogn, bilsete, seng,Leandervugge, stellekomode, endel klær. Vi mangler jo endel ting men vi har kjøpt inn de viktigste og de tingene som koster mest. Så tar vi resten etter jul.
Vi har og begynt på barnerommet. Rommet var før en mørk rosa farge , ikke så veldig fint, men det er nå malt i en caffe latte farge og skapdørene er malt i en mørk gråfarge. Det ble veldig fint. Vi skal og legge nytt gulv der inne og få inn litt nye møbler:)

3 kommentarer:

  1. så for meg deg når du skrev du løp mot jarle med skjelvde,gråtkvalt stemme og fortalte han skulle bli pappa. Husker du ringte meg på telefonen og var helt sjokka. De første månedene var jammen ikke lett for deg, men du klarte det fint:)! Synes du har vært tapper jeg Linda:) <3

    SvarSlett
  2. Så koselig og spennende å lese, Linda!
    tida går fort nå, til vesla deres kommer! Gleder meg på deres vegne!
    Klem

    SvarSlett
  3. hehe,ja, husker jeg ringte deg Iren. Du skal vite at det var veldig godt å kunne ringe deg og prate om graviditeten satt stor pris på at du ville høre og at du ikke ble lei av alt graviditetssnakket:)

    takk Josefine. Ja, tiden går fort nå.Vi gleder oss:)Det går jo fort til bryllupet deres og. Lykke til med all planlegging.
    klem

    SvarSlett